Het Rijk heeft toegezegd mee te werken en betalen aan diverse Noord-Hollandse projecten voor de fiets, de auto en het openbaar vervoer.
Het gaat daarbij om projecten die ervoor zorgen dat de hele provincie, ondanks de grote woningbouwopgave, bereikbaar blijft. Zo komt er een onderzoek naar wat er moet gebeuren om de ring rondom Alkmaar (waaronder de spoorzone Heerhugowaard – N9-N242-A9) bereikbaar en verkeersveilig te houden.
Naast het onderzoek naar de ring Alkmaar betaalt het Rijk mee aan een uitbreiding van 170 naar 700 parkeerplekken op P&R Muiden en kan de provincie dankzij een rijksbijdrage aan de slag met een doorfietsroute tussen Alkmaar en Schagen. Ook is er geld toegezegd voor de realisatie van nieuwe ‘hubs’ in Noord-Holland waar deelvervoer komt te staan, zoals deelfietsen en deelscooters.
Gedeputeerde Jeroen Olthof is blij met de nieuwe toezeggingen van het Rijk en maakt zich tegelijk zorgen over toekomstige investeringen: “Er komen in Noord-Holland tot 2030 191.000 woningen bij en dat aantal groeit door na 2030. Om ervoor te zorgen dat de wegen niet vast komen te staan, zijn veel investeringen nodig. En het liefst investeringen die niet tot meer verkeersoverlast leiden voor onze inwoners, zoals goede openbaar vervoersverbindingen. Dat is een hele puzzel en daar moeten we als verschillende overheden voor samenwerken. Ik ben blij dat het Rijk erkent dat in de hele provincie, ook in Noord-Holland Noord, werk te doen is op het gebied van bereikbaarheid. Deze regio speelt namelijk een hele belangrijke rol in de woningbouwopgave.”
Extra financiering Poort van Hoorn en Haarlem Nieuw Zuid
2 belangrijke projecten voor de bereikbaarheid zijn de zogenoemde OV-Knooppunten Poort van Hoorn en Haarlem Nieuw Zuid. “Beide projecten hebben door stijgende kosten te maken met een financieel tekort, maar zijn ook beide klaar voor de uitvoeringsfase en belangrijk voor de bereikbaarheid van minimaal 12.000 nieuwe woningen”, geeft Jeroen Olthof aan. “De provincie en de gemeenten hebben al een deel van het tekort gedicht en hebben het Rijk gevraagd de rest te financieren. Helaas is het Rijk nu nog niet in staat te investeren. Dat is een teleurstelling, aangezien de projecten in de startblokken staan.” Het Rijk heeft aangegeven samen met de regio op zoek te willen naar een oplossing voor de tekorten. In het voorjaar wordt pas besloten over eventuele aanvullende middelen vanuit het Rijk. “Dat we nu nog moeten wachten op aanvullende middelen op Poort van Hoorn en Haarlem Nieuw Zuid, waar morgen de schop in de grond kan, laat zien dat middelen schaars zijn en ook het Rijk veel afwegingen moet maken. We hebben in het gesprek met het Rijk dan ook onze zorgen geuit. Zonder investeringen vanuit Den Haag krijgen we de bereikbaarheid niet voor elkaar.”
Onderzoek Ring Alkmaar
Het Rijk heeft besloten mee te betalen aan een onderzoek naar wat er moet gebeuren om de ring van Alkmaar (waaronder Spoorzone Heerhugowaard – N9 – N242) bereikbaar en verkeersveilig te houden. Hierbij wordt gekeken naar de spoor-, weg- en fietsverbindingen. De ring van Alkmaar is een belangrijke verbinding tussen het noorden en het zuiden van Noord-Holland. Tot en met 2030 komen er in Noord-Holland Noord 42.500 woningen bij. De ambitie is 62.500 extra woningen tot 2040. De resultaten worden in 2025 besproken met het Rijk en vormen de basis voor eventuele vervolgafspraken tussen het Rijk en de regio Noord-Holland Noord.
Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT)
Het MIRT is het investeringsprogramma van het Rijk voor projecten en programma’s in het ruimtelijk domein (zoals (spoor)wegen en bruggen). Het Rijk werkt hiervoor intensief samen met provincies, gemeenten en waterschappen. Op 7 november hebben Rijk en regio afspraken gemaakt over investeringen in de regio Noordwest Nederland. De provincie Noord-Holland maakt samen met Utrecht en Flevoland onderdeel uit van deze regio. Voor een totaaloverzicht van de afspraken klik hier.
Gemaakte afspraken in Noord-Holland Noord
Onderzoek Ring Alkmaar
Het Rijk heeft besloten mee te betalen aan een onderzoek naar wat er moet gebeuren om de ring van Alkmaar (waaronder Spoorzone Heerhugowaard – N9 – N242) bereikbaar en verkeersveilig te houden. Hierbij wordt gekeken naar de spoor-, weg- en fietsverbindingen. De ring van Alkmaar is een belangrijke verbinding tussen het noorden en het zuiden van Noord-Holland. Tot en met 2030 komen er in Noord-Holland Noord 42.500 woningen bij. De ambitie is 62.500 extra woningen tot 2040. De resultaten worden in 2025 besproken met het Rijk en vormen de basis voor eventuele vervolgafspraken tussen het Rijk en de regio Noord-Holland Noord.
Doorfietsroute Alkmaar – Warmenhuizen – Schagen
De provincie en gemeenten in Noord-Holland werken samen aan het aanleggen van een netwerk directe, veilige en comfortabele fietsroutes die dorpen en steden met elkaar verbinden, doorfietsroutes. De provincie Noord-Holland ontvangt een bijdrage van € 1,5 miljoen van het Rijk voor de doorfietsroute Schagen – Warmenhuizen – Alkmaar.
Poort van Hoorn
De gemeente Hoorn wil tot 2030 6000 woningen bijbouwen met de mogelijkheid van 10.000 tot 12.000 woningen tot 2040. Veel van deze woningen komen in het gebied rondom het station. Om deze woningbouw mogelijk te maken, zijn ook aanpassingen nodig voor de bereikbaarheid. Door het Rijk is eerder een bijdrage van € 7,5 miljoen toegekend vanuit de Woningbouwimpuls (WBI) en € 42,265 miljoen vanuit de € 7,5 miljard voor de ontsluiting van nieuwe woningbouw. Door kostenstijgingen bij de werkzaamheden die aan het spoor moeten worden gedaan, is er een tekort ontstaan. Hierdoor dreigt de ontwikkeling van 1.100 woningen nabij het station stil te vallen en komt de bouw van nog eens 5.000 woningen in gevaar door onvoldoende bereikbaarheid. De regio heeft al toegezegd een deel van het tekort te betalen. Het Rijk heeft aangegeven zich met de regio in te spannen om een oplossing te vinden voor het tekort. Daarbij wordt afgesproken Poort van Hoorn te betrekken bij de landelijke afweging voor de verdeling van de € 2,5 miljard die door het kabinet is gereserveerd voor de ontsluiting van nieuwe woningbouw en van de € 5 miljard voor woningbouw.
Gemaakte afspraken in de Metropool Regio Amsterdam
P+R-Muiden
P+R Muiden is een parkeerterrein voor 175 auto’s langs de A1 bij Weesp/Muiden. Hier kan men makkelijk overstappen op openbaar vervoer richting Amsterdam of het Gooi. Het Rijk reserveert nu maximaal € 7 miljoen voor uitbreiding van de P+R-locatie naar ten minste 700 parkeerplekken.
Pilot Bus Rapid Transit (BRT) Haarlem-Schiphol-Amsterdam
Om de verkeersdrukte tussen Amsterdam, Schiphol en Haarlem aan te pakken, onderzoekt de provincie de mogelijkheid van een Metrobus (ook wel Bus Rapid Transit genoemd). Een metrobus is een verlengde bus (met dichte wielen) die rijdt op een vrij liggende busbaan met eigen haltes. Het Rijk en de regio starten nu met een pilot Bus Rapid Transit Haarlem-Schiphol-Amsterdam (BRT HSA). De pilot houdt in dat op een aantal bestaande bus trajecten in de provincie gekeken wordt welke aanpassingen nodig en mogelijk zijn, zodat de doorstroming voor een toekomstige metrobus verbetert. De kennis die die met de pilot opgedaan wordt, wordt gedeeld met andere provincies die ook bezig zijn met de introductie van de Bus Rapid Transit.
Haarlem Nieuw Zuid
Haarlem Nieuw Zuid is het plan voor een groot busstation aan de rand van Haarlem. Dit busstation zorgt na realisatie dat de huishoudens van 6.000 nieuwe woningen in het gebied toegang tot goed openbaar vervoer hebben. In 2022 is vanuit het Rijk al een bijdrage van € 37,5 miljoen toegezegd vanuit de € 7,5 miljard voor de ontsluiting van nieuwe woningbouw. Door inflatie en stijgende bouwkosten is het project duurder geworden. De regio heeft al toegezegd een deel van het tekort te betalen. Het Rijk heeft aangegeven zich met de regio in te spannen om een oplossing te vinden voor het tekort. Daarbij wordt afgesproken Haarlem Nieuw Zuid te betrekken bij de landelijke afweging voor de verdeling van de € 2,5 miljard die door het kabinet is gereserveerd voor de ontsluiting van nieuwe woningbouw en van de € 5 miljard voor woningbouw.